onsdag den 24. oktober 2012

KASTANJE-KRISE-KULLER..


Kastanjeudstyr : For mange er kastanje-dyr forbundet med vores daginstitutionsliv i 80'erne - brune dyr, med tændstiksben - lidt kedelige og deres tordenskjoldsben sparkede ikke særligt meget til fantasien. Men med det rette udstyr kan kastanjedyr - eller væsner- blive et festfyrværkeri af fantasi, farver og leg. Selv har jeg en lille 'kit' med diverse remedier klar, når vi skal igang - både herhjemme og i min børnehave, er den kendt som KASTANJEKASSEN - alt er klar og børnene skal ikke vente på, at man liiige skal finde garn, perler eller tuscher og når det først er fundet, er børnenes gode ideer forlængst forældede og de er klar til noget nyt. Min kastanjekasse indeholder bla: alm tændstikker, farvede tændstikker (panduro), træperler, Hama-perler, piberensere i farver, sugerør, fjer, pailletter, garn, elastiksnor, saks, skruetrækkere i forskellige størrelser (til at lave hullerne) og Posca-tuscher (til at male kastanjerne med - man kan også bruge akrylmaling, en posca tusch er bare lettere at styre for barnet og 'griseriet' for den voksne, er lidt mere overskueligt).
Min nevø Oscar i aktion..

Søde..og mindre søde.. kastanje-dyr..
The Kastanje Collection..
Kastanjer på snor - man behøver jo ikke kun at lave dyr af kastanjerne - man kan også lave armbånd, halskæder etc. Og hvis jeg nu ikke var på barsel, men på arbejde i min børnehave, ville jeg sammen med børnene have lavet mange af disse kæder og så skulle de være en 'forhængsdør' indtil vores hule. Men i år, var det bare Oscar og jeg og syntes derfor han klarede det flot med disse to kæder.
Et lille kastanje-kærestepar..

Havbundens dyr og planter..
Edderkoppespind - og de kan også laves med elestiksnor, sejlgarn, stofgarn etc..

Og man kan lege med kastanjedyr..


Kastanjer som bordpynt: Og sidste år i børnehaven skulle der være forældrearrangement og forud for dette havde børnene lavet kastanjedyr og væsner og de hjalp med at pynte bordet med deres kastanjer til deres forældre og forældrene syntes det var sjovt at sidde til bords med deres børns kreationer. Og vi tog sjove billeder af forældrene og kstanjedyrene og printede dem ud dagen derpå og børnene syntes det var meget sjovt, mystisk og mærkværdigt at se deres forældre med deres kastanjedyr i deres børnehave..

Børnenes børnehave-bord..

Børnenes børnehave-bord..

Børnenes børnehave-bord..


Igen i år har min nevø og jeg leget med kastanjer - og igen i år har vi fået kastanjeassistance af venner lidt uden for byen... Vores egen jagt under midtbyens kastanjekroner, resulterede nemlig kun i præcis 32 kastanjer. Herinde er kastanjer nemlig guld, da antallet af træer på ingen måde er proportionelt med antallet af kastanjesøgende børn og deres paniske voksne. Man skal næsten stå klar til at gribe dem når de falder ned fra træerne, hvis man vil have en chance - eller væbne sig med en lille svirpe-pisk, som man kan daske konkurrenter over fingrene med. Men i Tranbjerg, Ikast og Hadsten er kastanjekursen ikke så høj, så vi endte heldigvis med at have rigeligt - uden at skulle svirpedaske nogen eller stå klar under træerne til at gribe - der er jo en grund til, at jeg altid 'døde' lidt for tidligt i høvdingebold i folkeren..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar